Public relations eller PR som vi så fint kallar det, har kommit att spela en allt större roll inom politikens värld. Att vara politiker handlar i mångt och mycket om att få den makt som är så eftertraktad och genom att komma dithän och försöka locka väljare och mediafolk, så använder sig allt fler politiker av PR. Det har till och med framkommit att en stor del av våra egna politiker har varit PR-konsulter i ett tidigare arbetsliv. Gränserna mellan politik och reklam suddas därmed ut och i många fall så arbetar politikerna i båda lägren och står med fötterna i bägge branscherna.
PR – ett vapen
Det är inte förvånansvärt att PR numera har blivit ett vapen för att gardera sig. Idag används till och med begreppet PR-olitik som talar sitt tydliga språk. De flesta människor är dock på det klara med detta men ändå visar det sig att PR-knepen fungerar bättre än man hade trott och att folk ofta går på de fina talen och strategierna utan att tänka efter själva. PR har således en stor påverkan på vanligt folk som spelar en stor roll inför ett stundande val.
Att leda politiska organisationer utan något som helst förtroende är lika effektivt som att hälla vatten på en gås. Politik speglar idag mest en tävling som resulterar i smutsiga utspel och mycket tid av rundsnack och överanalyserande. Och då media har en sådan stor makt som den faktiskt har, blir det hela än mer komplicerat. Detta vet politiker om och det är just därför som PR har fått en så stor genomslagskraft inom politikens värld.
Många politiker som förespråkar en viss livsstil gör precis tvärtom från de tal de nyss hållit. En partiledamot som säger sig vara emot sexism ertappas med fingrarna i syltburken och någon annan som aldrig skulle äga en vanlig bensindriven bil, kan synas ta en privat leasing av just en sådan. För att skydda sig mot denna typ av politisk reklam så gäller det att både vara kritisk och tänka själv, istället för att följa efter den stora massan och bara lyssna till medierna. Och precis som saker och ting enkelt kan bytas ut, så kan åsikter ändras från en dag till en annan – även hos politikerna, vilket också inte sällan är ett PR-knep.
Politik och kommunikation
Kommunikationen har alltid varit påtaglig inom politiken och ännu mer när media står som en tredje statsmakt. Allt som sägs, görs och råder analyseras in i minsta detalj, ord förvrids och marknadsföringsstrategier flyttar in i riksdagen och regeringen. Allt som en politiker gör ska vara genomtänkt och planerat, väl uttryckt och medialt korrekt. Det finns idag således inget utrymme för spontanitet. Skandaler inom politiken har blivit en sorts marknadsföring och i stort har politik blivit rena underhållningen. Att styra landet har därmed i mångt och mycket hamnat i skymundan.